Az Indexen vezető hír: 500-as az év autója
Hivatalosan is megerősítették, amit már napok óta tudunk: a Fiat ismét elnyerte az Év Autója címet, immár kilencedik alkalommal.
Az idén a múltidéző formavilágú 500-as kapta a legtöbb pontot az 58 tagú zsűritől, összesen 385-öt. A háromajtós kisautó legnagyobb vetélytársának ezúttal az új Mazda2-es bizonyult, de a japán modell így is 60 ponttal maradt le az olasz mögött. A maradék öt döntős modell nem igazán tudott labdába rúgni a versenyben. A harmadik helyezett, a Ford Mondeo már csak 202 pontot kapott, a Kia Cee'd 166-ot, a Nissan Qashqai 147-et, a Mercedes C osztály 128-at, a Peugeot 308-as pedig csupán 97-et. A győztes Fiat 57 zsűritagtól kapott pontokat, és 33-an sorolták az első helyre.
Az új 500-as sikere persze nem véletlen. A formatervét a valaha volt legnépszerűbb olasz népautó, az 1957 és 1977 között gyártott névrokon ihlette, műszaki alapjai pedig a Fiat Pandától származnak, amely 2003 végén szintén elnyerte az Év Autója címet. Ráadásul a Fiat tervezői eredményesen fejlesztették tovább a bevált kisautó-platformot olyan területeken is, ahol a Panda még komoly hiányosságokkal küszködött. Az 500-as már az EuroNCAP törésteszteken is hibátlan, öt csillagos eredménnyel végzett, ahol a Panda korábban alig érte el a három csillagos minősítést. Az újságírók mellett láthatóan a vásárlók is lelkesen fogadták a típust. A Fiat szerint csupán Olaszországban és Franciaországban 105 ezer megrendelés futott be a bemutatót követő négy hónapban, ami azt jelzi, hogy a típus iránti érdeklődés jócskán meghaladja majd a tervekben szereplő évi 120 ezres példányszámot. Szép eredmény egy olyan típustól, amely majdnem hogy véletlenül került be a gyártási programba.
A Fiat 500-as eredetileg formatervezői bravúroskodásnak indult: Trepiuno néven mutatták be a 2004-es Genfi Autószalonon, tanulmányautóként. Akik látták, mind azt mondták, hogy vétek lenne, ha nem kerülne gyártásba. A Fiat akkori vezetése több milliárd eurós éves veszteség mellett nem hagyta jóvá a gyártást, annak ellenére sem, hogy a típus csaknem készen volt. Rossz nyelvek szerint az 500-as a Ford of Europe-nak köszönheti, hogy mégis szériamodell lett belőle. A kölniek ugyanis partnert kerestek a Ka váltótípusának elkészítéséhez 2005-ben, és végül a Fiattal jutottak megegyezésre. Az olasz cégnek nem volt vesztenivalója. Az 500-as csak arra várt, hogy elkészítsék hozzá a költséges szerszámokat, a Ford-szerződés pedig bőven fedezte a gyártás előkészítésének költségeit, így - ha némi késéssel is -, de megindulhatott az 500-as karrierje.
A szellemi előd, az 1957-ben bemutatott 500-as népautónak készült, és a saját kategóriájában egyedülállóan sikeresnek bizonyult. Nagyjából 3,8 millió példány készül belőle 20 év alatt, és a legjobb évében, 1970-ben több mint 350 ezer darabot adtak el belőle. Az új 500-as aligha készül majd ugyanilyen hatalmas mennyiségben, de ez az eltérő koncepcióból adódik. A típust nem népautónak szánják, hanem stílusos rétegmodellnek, ami az árában is tükröződik. Olaszországban a legegyszerűbb alapmodell ára is 10 500 euró, azaz átszámítva csaknem 2,7 millió forint, míg a csúcsváltozatért pedig 14 ezer eurót, vagyis több mint 3,5 millió forintot kérnek.
Magyarországon hivatalosan egyelőre nem kapható a típus, ami elsősorban a várakozásokat jócskán felülmúló keresletnek tudható be, de 2008 elején hazánkban is beindul a forgalmazása. A szürkeimportőrök révén azonban már itthon is beszerezhető a Fiat 500-as, bár így az alapmodellhez is csak bőven hárommillió forint feletti áron lehet hozzájutni.
Fiat500
Teljes erőből!
A Fiat márkát csak erősíti a cég elnökének nyilatkozata, mely szerint az olaszországban dúló maffia zsarnokságot el akarja törölni. Ez kéne magyarországon is!
Nagy Merci, nagy ház, nagy arc... ezzel palástolni azt, hogy pár millióért TÉNYLEG sok mindenkit meg lehet venni.
Ez már politika. Gondolod,
Ez már politika.
Gondolod, hogy az olasz maffia ellen jó a fiat?
J.